JOSH V lanceert Today V. Tomorrow
Amsterdam, 03 oktober 2024
JOSH V zet met de lancering van Today V. Tomorrow belangrijke stappen richting een duurzamere toekomst. De mode-industrie zit vol met keuzes, van ontwerp, tot productie en recycling, en alles daar tussenin. JOSH V maakt deze keuzes met oog op de lange termijn. Het merk richt zich op tijdloze mode, vervaardigd met kwalitatieve en gecertificeerde materialen, zodat deze lang meegaan en verantwoord zijn geproduceerd in de fabrieken, met als doel de impact op morgen te verkleinen.
Today V. Tomorrow gaat om de keuzes die vandaag worden gemaakt, voor een beter morgen.
Tijdloze mode
Bij JOSH V wordt kleding ontworpen met als doel een langere levensduur en veelzijdigheid. Met een eigen natuurlijk kleurenpalet worden de collecties zo ontwikkeld dat nieuwe items eenvoudig gecombineerd kunnen worden met eerdere collecties. Dit bevordert hergebruik en stimuleert een bewuste garderobe.
Focus op materialen
Duurzaamheid staat centraal in het materiaalbeleid van JOSH V. Het merk richt zich op het verduurzamen van de belangrijkste materialen in de collecties: polyester, katoen en viscose. Het doel is om deze tegen 2030 volledig te vervangen voor duurzamere alternatieven. Hoewel dit een proces van innovatie en verbetering vergt, wordt er stap voor stap gewerkt aan het implementeren van nieuwe oplossingen, met als uitgangspunt een zo klein mogelijke impact op mens, milieu en dier. Hiervoor werkt het merk met verschillende keurmerken zoals Better Cotton en LENZING™ ECOVERO™.
Verantwoorde inkoop en productie
Ook binnen de productieketen neemt JOSH V verantwoordelijkheid. Sinds 2022 zijn alle leveranciers verplicht om te voldoen aan de JOSH V Code of Conduct, die waarborgt dat er onder eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden wordt geproduceerd. Samen met het Amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI) worden productielocaties regelmatig gecontroleerd op naleving van deze richtlijnen, die onder andere betrekking hebben op eerlijke lonen, non-discriminatie, en fysieke veiligheid. JOSH V bezoekt de fabrieken regelmatig en onderhoudt een goede relatie met haar leveranciers.
Onderhoud en verlengde levensduur
JOSH V zet zich in om de levensduur van kledingstukken te verlengen. Het merk biedt klanten daarom toegankelijke onderhoudstips aan op de duurzaamheidspagina en gratis* kledingreparaties in geselecteerde ReShare Stores. Zo wordt de waarde van de items behouden. Dankzij een donatie van JOSH V aan ReShare heeft ReShare in 2024 twee naaiateliers kunnen openen in twee nieuwe steden: Leiden en Den Bosch. Hiermee zijn er nu in totaal 8 naaiateliers in Nederland. Hier kan de klant onder andere terecht voor het vervangen van knopen. De knopen worden vanaf 2025 niet meer standaard meegeleverd bij aangekochte items. Dit is een bewuste keuze van JOSH V om verspilling tegen te gaan voor een beter morgen.
*kijk voor de voorwaarden op onze website.
We empower women to make more sustainable fashion choices
JOSH V verandert met de tijd mee. Het merk heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan verbeterde duurzaamheidscommunicatie. Zo kan de klant op de webshop niet meer de groene "duurzame" button zien, maar wel in de productomschrijving lezen welke keuzes gemaakt zijn in de productie, waaronder van welk materiaal het gemaakt is. Ook is er een vernieuwde duurzaamheidspagina en levert het merk elk half jaar een concreet duurzaamheidsrapport uit over hun voortgang naar duurzamere kledingcollecties. Om de duurzame missie van JOSH V op een passende manier over te brengen aan hun doelgroep is er een Manifest film uitgebracht waarin het team zelf de hoofdrol speelt en biedt het merk tips aan voor het opbouwen van een duurzamere garderobe. Zo inspireert en faciliteert JOSH V vrouwen om duurzamere kledingkeuzes te maken.
Dutch Sustainable Fashion Week
Als onderdeel van de lancering van Today v. Tomorrow is JOSH V officieel partner van de Dutch Sustainable Fashion Week. Deze samenwerking is tot stand gekomen om meer awareness rondom duurzaamheid te realiseren, een groter netwerk te ontwikkelen en om te blijven leren van elkaar.In de week van DSFW biedt JOSH V aan om items uit voorgaande JOSH V-collecties gratis te laten personaliseren in de JOSH V Brandstore. Door het borduren gratis aan te bieden kan men weer nieuw leven blazen in 'oudere' items die nu in de kast blijven hangen. Om deze activatie kracht bij te zetten zal het merk ook een styling workshop organiseren in de JOSH V Brandstore, waarvoor klanten zich exclusief kunnen aanmelden om te leren hoe zij hun 'oudere' items weer opnieuw kunnen stylen. De workshop zal gehost worden door hun in-house Head of Design.
Voor meer informatie over de missie naar een duurzamere mode-industrie, bezoek de website joshv.com/tomorrow
Press inquiries & interview opportunities
Roma Lindeman
roma@joshv.com
Sustainability Manager
Yenneke de Moes
yenneke@joshv.com
Download via deze link het manifest (video) en de beelden
Over JOSH V
Fashion- en lifestylemerk JOSH V is in 2011 opgericht door modeontwerpster en ondernemer Josh Veldhuizen.
Het merk staat voor het empoweren van vrouwen met stijlvolle en tijdloze collecties. Collecties die iedere vrouw aanspreekt.
De grootst missie is daarom ook: to make women look and feel spectacular.
JOSH V is verkrijgbaar bij 500 geselecteerde partner stores, verdeeld over 14 Europese landen en wereldwijd online verkrijgbaar via JOSHV.com.
Als volgende stap in de omnichannel strategie hebben we onlangs de eerste brandstore geopend in Laren.