Terug naar nieuws

De houding van Nederlandse jongeren ten opzichte van duurzame mode

September 6, 2024
  •  
0  min

Duurzaamheid is een hot topic in de modewereld. Steeds meer merken en consumenten zijn zich bewust van de impact van de mode-industrie op het milieu en de maatschappij. Maar hoe staan Nederlandse jongeren tegenover duurzame mode? En wat zijn de uitdagingen en kansen voor een duurzamere toekomst in de mode?

Uit een onderzoek van CNV Internationaal onder Nederlandse jongeren blijkt dat bijna de helft van de jongeren (47%) niet weet hoeveel procent van de kleding die ze kopen eerlijk geproduceerd is. Jongeren die dit wel weten (53%) geven aan dat 30% van de kleding die ze kopen eerlijk geproduceerd is. Een kleine groep jongeren (9%) heeft zich tijdens de COVID-19 pandemie meer verdiept in eerlijke kleding en is meer bewust geworden van het belang van een eerlijk productieproces. Daarnaast geeft 49% van de jongeren aan dat ze liever duurzame kleding kopen, zelfs als deze duurder is. De kennis over duurzame mode onder jongeren is echter nog beperkt: slechts 16% weet wat het betekent om "duurzame kleding" te dragen.

Ondanks de beperkte kennis vertonen jongeren wel al duurzaam gedrag. Zo is 61% van de jongeren bereid om meer te betalen voor een kledingstuk dat eerlijk geproduceerd is. Gemiddeld kopen jongeren 2,2 kledingstukken per maand. 65% van de jongeren weet niet hoeveel eerlijke kledingstukken zij in hun kast hebben liggen. Van de jongeren die dit wel weten, bestaat de kledingkast voor iets meer dan een kwart (27%) uit eerlijke kleding.

Barrières

Er zijn echter ook enkele barrières die jongeren ervan weerhouden om meer duurzame kleding te kopen. Een belangrijke uitdaging is dat het vaak onduidelijk is of kleding daadwerkelijk duurzaam is. Daarnaast is er een gebrek aan bekendheid met eerlijke kleding en weten jongeren vaak niet waar ze deze kleding kunnen kopen. De prijs is ook een belangrijke barrière, aangezien duurzame kleding vaak duurder is dan fast fashion. Jongeren geven aan dat kwaliteit (88%), prijs (85%) en of een kledingstuk in de aanbieding is (61%) belangrijker zijn bij de aankoop dan eerlijke productie.

Nederland als koploper in duurzame mode

Nederland is toegewijd aan duurzaamheid en circulariteit, vooral in de mode-industrie. Verschillende organisaties en adviesbureaus werken samen om bedrijven en ontwerpers te ondersteunen bij het vergroenen van hun praktijken en consumenten bewuster te maken van duurzaamheid. Onderwijsinstellingen spelen ook een cruciale rol in het aanmoedigen van toekomstige ontwerpers en ondernemers om duurzaamheid als een integraal onderdeel van hun werk te beschouwen.

De houding van Nederlandse jongeren ten opzichte van duurzame mode is overwegend positief. Jongeren zijn zich bewust van de problemen en ze zijn bereid om stappen te ondernemen om een verschil te maken. Met meer kennis en informatie kunnen jongeren nog meer impact hebben op de verduurzaming van de mode-industrie.

No items found.