2022 Experience Centre
POP-UP SUSTAINABLE FASHION EXPERIENCE CENTER INKALVERSTRAAT
Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) opende ism de gemeente Amsterdam, IEF Capital en BIZ Kalverstraat-Heiligeweg op 6 oktober 2022 een pop-up Sustainable Fashion Experience Center in de Kalverstraat in Amsterdam. Het grootste Nederlandse duurzame mode-evenement, dat plaatsvond van 6-12 oktober, is een initiatief dat zich niet alleen richt op het onder de aandacht brengen van duurzame ontwikkelingen in de mode-industrie, maar is ook in het leven geroepen om consumenten te inspireren en te activeren om duurzamere keuzes te maken.
In 2022 werd voor de eerste keer een Sustainable FashionExperience Center in het voormalige V&D-pand van IEF Capital in de Kalverstraat in Amsterdam geopend, in combinatie met de campagne ‘Love your clothes, Love (y)our planet’. Met de interactieve omgeving en bijpassende campagne spoorde het mode-evenement bezoekers aan om niet alleen kleding langer te dragen (meerdan gemiddeld zeven keer), maar hier ook beter voor te zorgen en het vaker een tweede leven te geven. Ook werd je als bezoeker geïnspireerd tot het maken van vele mogelijke alternatieve keuzes om je impact m.b.t. je garderobe te verlagen. Hierbij kan je o.a. denken aan kleding lenen, ruilen, repareren of upcyclen.
Cecile Scheele, Founder DSFW: “Achter de schermen wordt er door de mode-industrie hard gewerkt aan verduurzaming. We hebben al veel mooie duurzame ontwikkelingen en innovaties gezien binnen de industrie, maar ook bij consumenten zien we dat er meer duurzame keuzes worden gemaakt. Door de coronapandemie, inflatie en een afname van de koopkracht is tweedehandskleding, kledingruil en het verkopen van kleding via digitale platformen in populariteit toegenomen. Zo ziet Leger des Heils ReShare, één van de grootste textielinzamelaars van Nederland, sinds 2020 een afname in hun jaarlijkse inzamel volume. Bij DSFW vieren we elke ontwikkeling, maar er is nog steeds een lange weg te gaan. Dit jaar is er dan ook speciale aandacht de enorme hoeveelheid textielafval. We gooien gemiddeld ieder jaar 40 kledingstuks weg, en kopen weer 43 nieuwe stuks. Slechts 2% van het afgedankte textiel kan gerecycled worden. Ook komt er nog steeds te veel afgedankt textielbij het restafval terecht.”
De locatie in een van de drukste winkelstraten vanNederland was daarbij een mooi bewijs van hoe duurzaamheid aan aandacht toeneemt in deze commerciële winkelomgeving. Het afgelopen jaar hebben veel bedrijven hun lessen getrokken uit de huidige situatie en daar in een versneld tempo op geanticipeerd. De DSFW sloeg samen met de Kalverstraat de handen ineen en toonde de vele mogelijkheden voor consumenten om duurzamere keuzes te maken.
Partners: